یکى از رمزهاى موفقیت در هر کارى، استفاده از تجربه کسانى است که قبلا در آن کار زحماتى کشیده و نتایجخوبى گرفتهاند . براى موفقیت بیشتر در کلاسدارى براى کودکان و نوجوانان و جوانان نیز مىتوان از تجربههاى دیگران استفاده کرد . آنچه در ذیل مىآید حاصل تجربه کلاسدارى مربیان موفق است که به صورت توصیه هایى به مربیان محترم تقدیم مىگردد .
معنویت
مؤثرترین مربى در روح و جان کودکان و نوجوانان با معنویتترین آنها است. پس:
1 - توکل بر خداوند و توسل به معصومینعلیهم السلام بویژه حضرت فاطمه زهراعلیها السلام و حضرت مهدىعلیه السلام را فراموش نکنیم .
موارد مطروحه نظر به خصوصیات روحی و روانی دانش آموزان است در دنباله این مبحث باز هم به این موضوع خواهیم پرداخت.
2 - با کودکان و نوجوانان رابطه معنوى و روحى داشته باشیم; لازمه این رابطه معنوى، نگرش به آنان به عنوان بندگان خداست .
3 - با نام خدا درس را شروع کنیم و بعد از آن، حمد خدا و درود بر پیامبر گرامى اسلامصلى الله علیه وآله و ائمه معصومینعلیهم السلام را فراموش نکنیم .
4 - پیش از هر دوره کلاسدارى - در ماه رمضان یا تابستان - دو رکعت نماز بخوانیم و از خدا بخواهیم که ما را در تدریس و هدایت مخاطبین موفق بدارد .
5 - به ارزشها و آرمانها و اصول اسلامى متعهد و مقید باشیم .
6 - حتىالامکان با وضو و طهارت وارد کلاس شویم .
7 - کار تربیتى با کودکان و نوجوانان را وظیفه شرعى بدانیم نه یک شغل معمولى و به کار خویش بعنوان یک کار معنوى ایمان و اعتقاد قلبى داشته باشیم .
8 - از احادیث صحیح و معتبرى - که مباحث اخلاقى و معنوى را بیان مىکنند - در تدریس خود استفاده کنیم .
9 - در صورتى که کلاس ما غیر از آموزش قرآن بود، پیش از تدریس، آیهاى از قرآن و یا حدیثى از معصومینعلیهم السلام را بخوانیم .
10 - حتى الامکان با یاد ابا عبدالله الحسینعلیه السلام سخنرانى خود را پایان دهیم .
11 - پس از پایان یک دوره یا ترم یا ماه رمضان و تابستان، دو رکعت نماز شکر بخوانیم .
21 - با دعا درس را به پایان برسانیم .
13 - از طریق انس با قرآن و عترت، نور معنویت را از قرآن و احادیث ائمهعلیهم السلام گرفته و در قلب شاگردان بتابانیم .
محبوبیت
امام علىعلیه السلام: «ثلاث یوجبن المحبة; حسن الخلق و حسن الرفق و التواضع; (1) سه خصلت موجب محبت مىشود: خوشخویى، مهربانى و فروتنى .»
محبوبیت استاد نزد کودکان و نوجوانان، اولین شرط تاثیرگذارى او بر آنان است . وجود علاقه و محبت میان استاد و شاگرد نیز تا حد زیادى به میزان رعایت عدل و انصاف از طرف مربى بستگى دارد . البته از آنجا که شاگردان، هم از نظر جسمى و هم از نظر روحى و روانى با یکدیگر متفاوتند، در حل مشکلات روحى آنان نیز باید متفاوت برخورد کرد، پس:
1 - تفاوتهاى فردى کودکان و نوجوانان را بشناسیم و با هر یک از آنها با توجه به شرایط روحى و جسمى، رفتارى مناسب داشته باشیم .
2 - نسبتبه همه شاگردان، روحیه عفو و اغماض و ارفاق داشته باشیم و حتىالامکان عذر آنان را بپذیریم .
3 - رازدار و محرم اسرار شاگردان خود باشیم .
4 - براى کودکان، نوجوانان و جوانان، مشاور خوبى باشیم .
5 - از بکارگیرى کلمه «من» در حد امکان خوددارى کنیم .
6 - نام اشخاص را کمتر و در حد ضرورت ذکر کنیم .
7 - تلاش کنیم بیش از مدرس بودن مربى دلسوزى باشیم .
8 - شاگردان را هرگز به خود وابسته نکنیم .
9 - در مقابل شاگردان از زحمات اساتید خود و از فعالیت دیگران قدردانى و تشکر کنیم .
10 - هرگز رفتار غلط شاگردان را به منزله توهین به شخص خود تلقى نکنیم .
11 - زود عصبانى نشویم و بطور کلى از عصبانیت پرهیز کنیم .
12 - هرگز کودک و نوجوان متخلف را به عذرخواهى از خود مجبور نکنیم .
13 - سعى کنیم شرایط روحى شاگرد را درک کرده، و به احساسات او احترام بگذاریم .
14 - در هنگام نام بردن یا پاک کردن نام علماء و شخصیتهاى اسلامى و دینى از روى تخته، احترام به آنان را فراموش نکنیم .
15 - ظرفیت روحى و استقامت در برابر مشکلات را در شاگردان تقویت کنیم .
آمادگى روحى
امام علىعلیه السلام: «کن لینا من غیر ضعف و شدیدا من غیر عنف; (2) نرم خو باش بدون ضعف و قاطع باش بدون زور گوئى .»
به تجربه ثابتشده است که انتقال پیامهاى تربیتى به کودکان، نوجوانان و جوانان نیازمند انرژى و روحیه بالائى است . چنانچه استاد با روحیه خوب خود بتواند روحیه شاگردان را حفظ کرده و حتى تقویت نماید، بیشتر مىتواند بر آنان تاثیر گذارد، پس:
1 - کاملا بر بحثخود مسلط باشید تا با نشاط روحى و عاطفى تدریس کنید .
2 - با خوشرویى و نرمخویى تدریس کنید و چهره بشاش داشته باشید .
3 - در هنگام کسالت و غم و اندوه، براى تدریس در کلاس حاضر نشوید .
4 - سعى کنید براى ایجاد آمادگى روحى بیشتر در مخاطبان و جذابیت درس، احساسات و عواطف را برانگیزانید .
5 - در تدریس شور داشته باشید تا بتوانید شور آفرینى کنید . اگر مىخواهید چنین باشید باید به گفتههاى خود ایمان داشته باشید .
6 - تا مىتوانید هنگام تدریس جوش نزنید و حرص نخورید .
7 - ثبات روحى و عاطفى داشته باشید .
8 - در هنگام عصبانیت و یا خواب آلودگى خود و یا شاگردان، تدریس نکنید، مگر اینکه آن را بر طرف نمایید .
9 - این نکته را فراموش نکنید که حتما باید خونسرد باشید، البته طورى رفتار نکنید که شاگردان احساس کنند مورد توجه شما نیستند .
10 - مواظب باشید احساسات و عواطف کودکان و نوجوانان را جریحهدار نکنید .
11 - هنگام تدریس اضطراب و نگرانى نداشته باشید .
12 - سعى کنید در مکان درس خود فضاى عاطفى به وجود آورید .
13 - مشکلات و ناهماهنگیهاى محیط آموزشى خود را طورى بیان نکنید که شاگردان نسبتبه کلاس و درس شما دلسرد شوند .
14 - تدریس - بخصوص در ایام تعطیلى مدارس - نیازمند تفریح است . هم براى کودکان و نوجوانان و هم براى خود، به آن توجه کنید .
نوشته شده توسط رایتر