پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

تفاوت کنترل اشتها در مردان و زنان

مردی در حال خوردن پیتزا

در اغلب خانواده‌های ایرانی این خانم ها هستند که آقایان را وادار یا تشویق می ‌کنند که وزن خود را کنترل کرده و غذای کمتری مصرف کنند تا دچار مشکل چاقی و عوارض ناشی از آن نشوند. با این وجود اگر به دور و بر خود نگاه کنیم مردانی را خواهیم یافت که برای فرار از نخوردن غذا و سرزنش های خانواده، در بیرون از غذاهای فست فود استفاده کرده و با شکم سیر به خانه می‌ روند. حال جالب است بدانید که در سایر نقاط دنیا این روند برعکس است.

مشاهدات پزشکی نشان می‌ دهد هنگامی که برای خانم ها رژیم لاغری توصیه می ‌شود، گرایش بیشتری به غذاهای ممنوعه پیدا می‌ کنند.

طبق این بررسی در غذا خوردن، زنان و مردان رفتاری متفاوت دارند و در عین حال زنان کمتر می‌ توانند اشتهای خود را کنترل کنند.

به گزارش یاهو هلث، نتیجه این تحقیق که توسط یک تیم پزشکی به رهبری دکتر ژان ژک ونگ در دانشگاه نیویورک صورت گرفته است باعث تعجب فراوان این گروه شده است و آنها مصمم به پیدا کردن پاسخ این سؤال شده‌اند که هنگامی که ممنوعیت غذایی وجود دارد، چه ناحیه‌ای از مغز فعال می ‌شود که زنان قادر به کنترل اشتهای خود نیستند؟

آن ها امیدوارند که با کشف این جواب بهتر بتوانند چگونگی ایجاد برخی از انواع چاقی و این که چه عاملی باعث ایجاد احساس سیری می شود را درک کنند.

مشاهدات پزشکی نشان می‌ دهد هنگامی که برای خانم ها رژیم لاغری توصیه می ‌شود، گرایش بیشتری به غذاهای ممنوعه پیدا می‌ کنند.

تحقیقات روی 23 نفر صورت گرفت که 13 نفر از آنها زن و بقیه مرد بودند. در این تحقیق رفتارهای متفاوتی بین مردان و زنان دیده شد.

افرادی که در این تحقیق انتخاب شده بودند، چاق نبودند، هرگز مشکل غذایی نداشته و از سلامت کامل برخوردار بودند و هرگز رژیم لاغری نداشته ‌اند. آن ها در مرحله اول غذاهایی را آماده کردند که اصلا رژیمی نبودند مانند ساندویچ کالباس با پنیر، همبرگر، پیتزا، لازانیا، گوشت کباب شده، بستنی خامه‌ای و شیرینی شکلاتی.

مدت رژیم یک روز بود و حین این آزمایش محققان نواحی مختلف مغزی دو گروه را بررسی کردند و دریافتند که کلیه نواحی مغزی مردان و زنان، از جمله قسمت‌هایی که هیجانات و احساسات را کنترل می ‌کنند، با دیدن ظرف غذاهای مورد علاقه‌ شان فعال می‌شوند.

زنی در حال خوردن بیسکویت

در مرحله دوم این عمل تکرار شد و از افراد خواستند که با وجود داشتن اشتها برای خوردن این غذاها، آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنند. به این مرحله "منع آگاهانه" گفته می ‌شود. نتیجه از این قرار بود که در مردان نقاط فعال مغز تقریبا به همان اندازه دفعه اول فعال شدند.

ولی در زنان، با وجود این که اظهار داشتند اشتهایی برای خوردن ندارند، تحریک نواحی مغزی بیشتر شد و این نشان داد، در زمانی که لازم است افراد از رژیم خاصی برای حفظ سلامت خود، پیروی کنند، بر خلاف تصورات قبلی، زنان رغبت بیشتری به خوردن غذاهای ممنوعه، نشان می‌ دهند.

حال این سئوال مطرح شده که آیا این تفاوت بین زنان و مردان، می ‌تواند منبع هورمونی داشته باشد؟ این پرسشی است که محققان در آینده به آن پاسخ خواهند داد.

همشهری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد