پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

مؤثرترین مربى در روح و جان کودکان

یکى از رمزهاى موفقیت در هر کارى، استفاده از تجربه کسانى است که قبلا در آن کار زحماتى کشیده و نتایج‏خوبى گرفته‏اند . براى موفقیت‏ بیشتر در کلاسدارى براى کودکان و نوجوانان و جوانان نیز مى‏توان از تجربه‏هاى دیگران استفاده کرد . آنچه در ذیل مى‏آید حاصل تجربه کلاسدارى مربیان موفق است که به صورت توصیه ‏هایى به مربیان محترم تقدیم مى‏گردد .

 

معنویت 

مؤثرترین مربى در روح و جان کودکان و نوجوانان با معنویت‏ترین آنها است. پس:

1 - توکل بر خداوند و توسل به معصومین‏علیهم السلام بویژه حضرت فاطمه زهراعلیها السلام و حضرت مهدى‏علیه السلام را فراموش نکنیم .  

موارد مطروحه نظر به خصوصیات روحی و روانی دانش آموزان است در دنباله این مبحث باز هم به این موضوع خواهیم پرداخت.  

 

2 - با کودکان و نوجوانان رابطه معنوى و روحى داشته باشیم; لازمه این رابطه معنوى، نگرش به آنان به عنوان بندگان خداست .

3 - با نام خدا درس را شروع کنیم و بعد از آن، حمد خدا و درود بر پیامبر گرامى اسلام‏صلى الله علیه وآله و ائمه معصومین‏علیهم السلام را فراموش نکنیم .

4 - پیش از هر دوره کلاسدارى - در ماه رمضان یا تابستان - دو رکعت نماز بخوانیم و از خدا بخواهیم که ما را در تدریس و هدایت مخاطبین موفق بدارد .

5 - به ارزشها و آرمانها و اصول اسلامى متعهد و مقید باشیم .

6 - حتى‏الامکان با وضو و طهارت وارد کلاس شویم .

7 - کار تربیتى با کودکان و نوجوانان را وظیفه شرعى بدانیم نه یک شغل معمولى و به کار خویش بعنوان یک کار معنوى ایمان و اعتقاد قلبى داشته باشیم .

8 - از احادیث صحیح و معتبرى - که مباحث اخلاقى و معنوى را بیان مى‏کنند - در تدریس خود استفاده کنیم .

9 - در صورتى که کلاس ما غیر از آموزش قرآن بود، پیش از تدریس، آیه‏اى از قرآن و یا حدیثى از معصومین‏علیهم السلام را بخوانیم .

10 - حتى الامکان با یاد ابا عبدالله الحسین‏علیه السلام سخنرانى خود را پایان دهیم .

11 - پس از پایان یک دوره یا ترم یا ماه رمضان و تابستان، دو رکعت نماز شکر بخوانیم .

21 - با دعا درس را به پایان برسانیم .

13 - از طریق انس با قرآن و عترت، نور معنویت را از قرآن و احادیث ائمه‏علیهم السلام گرفته و در قلب شاگردان بتابانیم .

 

محبوبیت  

 امام على‏علیه السلام: «ثلاث یوجبن المحبة; حسن الخلق و حسن الرفق و التواضع; (1) سه خصلت موجب محبت مى‏شود: خوشخویى، مهربانى و فروتنى .»

محبوبیت استاد نزد کودکان و نوجوانان، اولین شرط تاثیرگذارى او بر آنان است . وجود علاقه و محبت میان استاد و شاگرد نیز تا حد زیادى به میزان رعایت عدل و انصاف از طرف مربى بستگى دارد . البته از آنجا که شاگردان، هم از نظر جسمى و هم از نظر روحى و روانى با یکدیگر متفاوتند، در حل مشکلات روحى آنان نیز باید متفاوت برخورد کرد، پس:

1 - تفاوتهاى فردى کودکان و نوجوانان را بشناسیم و با هر یک از آنها با توجه به شرایط روحى و جسمى، رفتارى مناسب داشته باشیم .

2 - نسبت‏به همه شاگردان، روحیه عفو و اغماض و ارفاق داشته باشیم و حتى‏الامکان عذر آنان را بپذیریم .

3 - رازدار و محرم اسرار شاگردان خود باشیم .

4 - براى کودکان، نوجوانان و جوانان، مشاور خوبى باشیم .

5 - از بکارگیرى کلمه «من‏» در حد امکان خوددارى کنیم .

6 - نام اشخاص را کمتر و در حد ضرورت ذکر کنیم .

7 - تلاش کنیم بیش از مدرس بودن مربى دلسوزى باشیم .

8 - شاگردان را هرگز به خود وابسته نکنیم .

9 - در مقابل شاگردان از زحمات اساتید خود و از فعالیت دیگران قدردانى و تشکر کنیم .

10 - هرگز رفتار غلط شاگردان را به منزله توهین به شخص خود تلقى نکنیم .

11 - زود عصبانى نشویم و بطور کلى از عصبانیت پرهیز کنیم .

12 - هرگز کودک و نوجوان متخلف را به عذرخواهى از خود مجبور نکنیم .

13 - سعى کنیم شرایط روحى شاگرد را درک کرده، و به احساسات او احترام بگذاریم .

14 - در هنگام نام بردن یا پاک کردن نام علماء و شخصیتهاى اسلامى و دینى از روى تخته، احترام به آنان را فراموش نکنیم .

15 - ظرفیت روحى و استقامت در برابر مشکلات را در شاگردان تقویت کنیم .

آمادگى روحى

امام على‏علیه السلام: «کن لینا من غیر ضعف و شدیدا من غیر عنف; (2) نرم خو باش بدون ضعف و قاطع باش بدون زور گوئى .»

به تجربه ثابت‏شده است که انتقال پیامهاى تربیتى به کودکان، نوجوانان و جوانان نیازمند انرژى و روحیه بالائى است . چنانچه استاد با روحیه خوب خود بتواند روحیه شاگردان را حفظ کرده و حتى تقویت نماید، بیشتر مى‏تواند بر آنان تاثیر گذارد، پس:

1 - کاملا بر بحث‏خود مسلط باشید تا با نشاط روحى و عاطفى تدریس کنید .

2 - با خوشرویى و نرمخویى تدریس کنید و چهره بشاش داشته باشید .

3 - در هنگام کسالت و غم و اندوه، براى تدریس در کلاس حاضر نشوید .

4 - سعى کنید براى ایجاد آمادگى روحى بیشتر در مخاطبان و جذابیت درس، احساسات و عواطف را برانگیزانید .

5 - در تدریس شور داشته باشید تا بتوانید شور آفرینى کنید . اگر مى‏خواهید چنین باشید باید به گفته‏هاى خود ایمان داشته باشید .

6 - تا مى‏توانید هنگام تدریس جوش نزنید و حرص نخورید .

7 - ثبات روحى و عاطفى داشته باشید .

8 - در هنگام عصبانیت و یا خواب آلودگى خود و یا شاگردان، تدریس نکنید، مگر اینکه آن را بر طرف نمایید .

9 - این نکته را فراموش نکنید که حتما باید خونسرد باشید، البته طورى رفتار نکنید که شاگردان احساس کنند مورد توجه شما نیستند .

10 - مواظب باشید احساسات و عواطف کودکان و نوجوانان را جریحه‏دار نکنید .

11 - هنگام تدریس اضطراب و نگرانى نداشته باشید .

12 - سعى کنید در مکان درس خود فضاى عاطفى به وجود آورید .

13 - مشکلات و ناهماهنگیهاى محیط آموزشى خود را طورى بیان نکنید که شاگردان نسبت‏به کلاس و درس شما دلسرد شوند .

14 - تدریس - بخصوص در ایام تعطیلى مدارس - نیازمند تفریح است . هم براى کودکان و نوجوانان و هم براى خود، به آن توجه کنید .

نوشته شده توسط رایتر

چگونه می توانم اشتهایم را کاهش دهم؟

با سلام
اولین کار این است که در روش غذا خوردن تان تغییر ایجاد نمایید. ببینید وقتی مقدار زیادی کربوهیدرات ساده مثل قند و شکر و آبنبات و یا هر چیز شیرینی می خورید، قند خون تان به سرعت بالا می رود، این امر موجب می شود که انسولین هم به سرعت ترشح شود تا قند خون تان را پایین بیاورد. وقتی قند خون پایین آمد شما گرسنه می شوید. در حقیقت یک سیکل معیوب ایجاد می شود. پس باید کربوهیدرات پیچیده ماندد انواع غلات و حبوبات و نان های سبوس دار مانند سنگک و ... بخورید تا قند خون تان آرام آرام بالا برود و انسولین هم آرام آرام ترشح شود و شما کمتر گرسنه شوید.
برای کاهش اشتها:
افرادی که از رژیم‌های غذایی پیروی می‌کنند، معمولاً از احساس گرسنگی در طول روز شکایت دارند. خیلی‌ها هم به دلیل همین احساس گرسنگی، رژیم‌های خود را دنبال نمی‌کنند.
اما پزشکان معتقدند استفاده از برخی مواد غذایی به کاهش اشتها کمک کرده و با وجود حجم کم، معده را پر می‌کند.
اولین نوع این غذا‌ها سوپ است که علاوه بر ایجاد احساس سیری، ویتامین هم دارد. تخم‌مرغ که به منبع غنی پروتئین معروف است هم، در صورتی که به عنوان صبحانه خورده شود تا 24 ساعت آینده به طور قابل ملاحظه‌ای اشتها را تحت کنترل در می‌آورد.
ماست کم چرب هم معجزه می‌کند. این نوع ماست نه تنها معده را پر می‌کند بلکه کلسیم موجود در آن به سوختن چربی‌های بدن کمک می‌کند. در مورد مصرف سالاد هم که جای بحثی وجود ندارد. فیبر موجود در گیاهان، حجم قابل توجهی از معده را پر می‌کند و به این ترتیب اشتها به خوردن غذای پر کالری از بین می‌رود.
به گفته پزشکان، خوردن یک مشت بادام در روز بهترین راه کنترل اشتهاست. نگران چربی موجود در بادام هم نباشید، چون قسمت قابل توجهی از این چربی جذب نمی‌شود. لوبیای پخته هم از آن دسته مواد غذایی است که جادو می‌کند و با آزاد کردن تدریجی انرژی در عین کم کالری بودن، گرسنگی فرد را از بین می‌برد.
برای کاهش اشتها چه باید کرد؟
افراد چاق، بیشتر اوقات بدون اینکه واقعاً گرسنه باشند، غذا می خورند. در حقیقت اشتهای آنها کاذب است، نه واقعی.
در اینجا به7 نکته درباره ی شناخت اشتهای طبیعی و واقعی و کاهش اشتهای کاذب اشاره می کنیم که با استفاده از آنها می توانید روش مناسبی را برای خوردن غذاها در پیش بگیرید و از پُرخوری ودر نتیجه چاقی جلوگیری کنید.
1- تفاوت بین احساس واقعی گرسنگی و احساس کاذب گرسنگی را بشناسید.
وقتی غذا یا هر خوراکی دیگری در دسترس شما قرار می گیرد، به خودتان اجازه دهید تا گرسنه شوید، چرا که مقاومت و کنترل در برابر اشتها کار مشکلی برای شما محسوب می شود.
2- سر ساعات معین غذا بخورید تا متابولیسم بدنتان تنظیم شود.
این مسئله که سعی کنید وعده های غذایی خود را منظم کنید، نکته مهمی است. عادت کنید بین وعده های غذایی چیزی نخورید، زیرا گرسنگی واقعی شما زمانی ایجاد می شود که بین وعده های غذایی تان هیچ چیز دیگری نخورید. اما بیشتر اوقات چیزهایی پیدا می شود که بیشتر از خود غذای اصلی، احساس و اشتهای شما را برای خوردن، تحریک می کند.
مواد غذایی را از دسترستان خارج کنید. مثلا در بین وعده های غذایی، روی میزتان مواد خوراکی نگذارید.
3- به غذا خوردن خود توجه داشته باشید.
در هنگام غذا خوردن، حواستان را متمرکز کنید. بهتر است هنگام خوردن پشت یک میز بنشینید و از غذایتان لذت ببرید تا اینکه آن را داخل یک سینی قرار داده و روی زانوهایتان بگذارید و مقابل تلویزیون مشغول غذا خوردن شوید. اگر روی غذا خوردن خود تمرکز نداشته باشید، پیام سیر شدن را برای مغز خود نمی فرستید و بیش از حد می خورید و چاق می شوید. باید هنگام غذا خوردن، برای خودتان یادآوری کنید که سیر شده اید.
4- آهسته غذا بخورید.
بعد از 15 دقیقه، مغز پیام سیر شدن را به معده شما می رساند و شما دست از غذا خوردن می کشید. بنابراین اگر سریع غذا بخورید، معده شما قبل از اینکه مغز از سیر شدن اطلاعی پیدا کند، پُر می شود. در آخر متوجه می شوید که زیاد خورده اید. پس چاق می شوید. بنابراین غذا را آهسته بخورید و هر لقمه را با دقت و به طور کامل در دهانتان بجوید.
5- از وسوسه ها بپرهیزید.
اگر فکر می کنید توانایی مقاومت در برابر خریدن و خوردن مواد غذایی را ندارید، خودتان به سوپرمارکت نروید و خرید را به فرد دیگری محوّل کنید. مواد غذایی را از دسترستان خارج کنید. مثلا در بین وعده های غذایی، روی میزتان مواد خوراکی نگذارید. اگر می دانید که خوراکی ها را می خورید آنها را در یخچال، فریزر و یا جاهای دیگری قرار دهید.
بعد از 15 دقیقه، مغز پیام سیر شدن را به معده شما می رساند و شما دست از غذا خوردن می کشید. بنابراین اگر سریع غذا بخورید، معده شما قبل از اینکه مغز از سیر شدن اطلاعی پیدا کند، پُر می شود.
6- یاد بگیرید که سلامتی خود را با شیوه ی صحیح غذا خوردن بدست آورید.
اشتهایتان را کم کنید. همچنین مقدار غذاهای خود را در هر وعده غذایی کم کنید. اگر در مورد انواع غذاها ولع و تمایل دارید، سعی کنید آنها را نادیده بگیرید. اگر غذا خوردنتان را تغییر دهید، غذایتان بیشتر می شود. تعداد زیادی از مردم با ولع غذا می خورند، آنها به تمایلات گوناگون غذایی پاسخ مثبت می دهند و هیچ توجهی به نیازهای بدنشان ندارند. بنابراین سلامت غذایی نداشته و چاق می شوند.
7- با توجه و آگاهی برنامه غذای خود را تغییر دهید.
مطالعات نشان داده کسانی که از چگونگی تغییر عادات غذایی خود را آگاهی دارند و وعده های غذایی شان را با دقت برمی گزینند، دارای تغذیه سالمی هستند.
موفق باشید.

خدمت جدید! تقویم

با عرض سلام و درود فراوان. 

خدمت جدیده این وب سایت تقویم با نمایش 3تاریخ زنده جهان همراه با نمایش واقعه روز در دسترس شما عزیزان می باشد. 

با تشکر