پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

اولین کامپایلر را چه کسی نوشت؟

گریس موری هاپر

استفاده از لغات به ‌جای کدهای ریاضی و همچنین ابداع روش برنامه‌ریزی اتوماتیک، روزگاری از دید همه غیرممکن و حتی خنده‌دار به‌نظر می‌رسید.

به نقل از مجله زنان، گریس موری هاپر با ابداع اولین کامپایلر کامپیوتری، راه دشوار برنامه‌نویسی به شکل امروزی را هموار کرد. (کامپایلر برنامه ای است که دستورالعمل های یک زبان برنامه‌نویسی را به زبان ماشین ترجمه می‌کند.)

او ریاضی دان- افسر نیروی هوایی آمریکا و پیشگام علم پردازش داده می‌باشد. هاپر در لابراتوار محاسبات هاواردایکن در دانشگاه هاوارد بر روی مارک۱ بعنوان برنامه نویس مشغول بود (سال ۱۹۴۴) این رایانه اولین رایانه الکترونیکی در آمریکاست. در سال ۱۹۵۲ هاپر به فکر ایجاد اولین کامپایلر برنامه نویسی افتاد

عملیات بسیار حساسی که هرروزه در بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود و حتی ساخت بازی‌های کامپیوتری از ابتکارات اولیة او سرچشمه گرفته و پیشرفت کرده است. گریس می‌گوید: «هیچ‌کس قبلاً به این فکر نیفتاده بود، چون هیچ‌کس به اندازة من تنبل نبود. بسیاری از کارمندان ما دوست داشتند با کدها بازی کنند ولی من می‌خواستم هرچه زودتر کارها تمام شود و علت استفادة ما از کامپیوتر هم همین بود.»

در آن زمان که کامپیوترها تازه ساخته شده بودند، گریس و همکارانش برای کار با آن، از کدهای ریاضی استفاده می‌کردند، یعنی دستورها با ارقام به دستگاه داده می‌شد و ترکیب مخصوصی از صفرها و یک‌ها می‌توانست معنی خاصی داشته باشد. مثلاً برای توقف کار دستگاه، باید کد 1001100 را وارد می‌کردند. برای هر کاری کد جداگانه به دستگاه داده می‌شد. حتی اگر برنامه‌ها مراحل مختلف از یک عملکرد بودند. این روش نه‌تنها بسیار زمان‌گیر بود بلکه درصد خطا را نیز بالا می‌برد. یک رقم اشتباه می‌توانست تمام برنامه را از بین ببرد.

گریس موری هاپر

 به گفتة گریس، پرواضح بود که تهیة یک برنامة اساسی و پایه برای کارهای اولیه کامپیوتر ضروری و منطقی به‌نظر می‌رسید..

اما هدف اصلی گریس این بود که عموم مردم امکان استفاده از کامپیوتر را بیابند و با وجود موج‌های منفی که از اطراف به او می‌رسید موفق شد به افکارش جامة عمل بپوشاند. در 1957، سیستم Flow-Matic گریس تنها کامپایلری بود که دستورات را به زبان انگلیسی می‌فهمید و یکی از سه کامپایلر کامپیوتری بود. اما ضرورت نیاز به یک زبان کامپیوتری جامع کاملاً حس می‌شد و می‌بایست در کوتاه‌ترین زمان به وقوع بپیوندد. زبان واحدی که بتواند در تمام کامپیوترها استفاده شود. کامپایلرهای ابداعی گریس هاپر در نهایت چراغ راه رسیدن به یک زبان جامع به نام کوبول شد، زبانی که در همة کامپیوترها، از مراکز دولتی گرفته تا شرکت‌های تجاری، استفاده می‌شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد