پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

الگوهای طرح ریزی استراتژیک

السن و ادی (Olsen and Eadie) :

به نظر آنها فرایند طرح ریزی استراتژیک ، از اجزاء اصلی زیر تشکیل شده است:
۱.بیان ماموریت کلی و اهداف که توسط مدیریت عالی سازمان تنظیم می شوند و چارچوبی را که استراتژیها به طرف آنها حرکت می کنند.
۲.بررسی یا تجزیه و تحلیل محیطی ، متشکل از شناسایی و ارزیابی عوامل خارجی فعلی و آینده و شرایطی که باید هنگام صورت بندی استراتژهای سازمان مدنظر قرار گیرند.
۳.ممیزی وضع داخلی ومنابع ، که طی آن ، نقاط قوت و ضعف سازمان بر حسب مجموعه عواملی که می باید در طرح ریزی استراتژیک مورد توجه قرار گیرند فهرست بندی و ارزیابی می شوند.
۴.تدوین ، ارزیابی و گزینش استراتژیها.
۵.اجرا و کنترل استراتزیک.
اسبورن و گابلر :

از نظر آنان ، طرح استراتژیک به معنای فرآیند بررسی موقعیت فعلی و مسیر آینده ی سازمان یا جامعه ، تنظیم اهداف ، تدوین یک استراتژی برای تحقق آن اهداف ، و اندازه گیری نتایج . الگوی ارائه شده توسط آنها بدین شرح است:
۱.تجزیه و تحلیل موقعیت،اعم از داخلی وخارجی ؛ اعم از داخلی و خارجی
۲.تشخیص ، یا شناسایی موضوعات کلیدی در پیش روی سازمان
۳.تعیین یا بیان مامویت اصلی سازمان
۴.بیان اهداف اصلی سازمان
۵.خلق یک چشم انداز مبنی بر نشان دادن تصویر موفقیت
۶.تدوین یک استراتزی به منظور دستیابی به بینش و اهداف
۷.تهیه یک جدول زمانی برای اجرای استراتژی
۸.اندازه گیری و ارزیابی نتایج
الگوی برایسون:

برایسون مراحل طرح ریزی را به شرح زیر می داند:
۱.آغاز فرایند طرح ریزی استراتژیک و توافق بر آن
۲.مشخص ساختن الزامات و ضوابط سازمان
۳.روشن کردن و بیان کردن ماموریت و ارزشهای سازمان
۴.ارزیابی محیط خارجی (فرصتها و تهدیدات)
۵.ارزیابی محیط داخلی (نقاط قوت و ضعف)
۶.شناخت مسائل استراتژیک پیش روی سازمان
۷.تنظیم استراتژهایی برای غلبه بر مسائل
۸.ایجاد یک چشم انداز اثربخش برای آینده ی سازمان.
منبع:مدیریت دولتی نوین – آون هیوز – ترجمه مهدی الونی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد