پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

پرتال شخصی میلاد مکرم - مرجع جامع مقالات علمی و گوناگون

برجسته ترین و جامع ترین مقالات علمی و گوناگون ایران و جهان

مدیریت منابع انسانی به مثابه همکار استراتژیست

مدیریت منابع انسانی باید بخش مهمی از استراتژی هر سازمان را تشکیل دهد.گزارش های سالانه بسیاری از سازمان های موفق جهان ، بیانگر اینست که سرمایه های انسانی و مالکیت معنوی آنها ، مهم ترین دارایی های آنها را تشکیل می دهند.
هرچند که سرمایه های انسانی شرکت ها در ترازنامه آنها ظاهر نمی شود ، اما به طور روزافزون درصد بزرگی از قیمت سهام شرکت ها ، به حساب آورده می شوند.
مدیران منابع انسانی علاوه بر نقش معمول و متعارف خود در اداره کردن کارکنان ، نقش دیگری نیز می توانند داشته باشند . آنها می توانند فراتر از نقش معمول خود ، همکار استراتژیک کسب و کار نیز تلقی شوند.در این نقش ، توسعه سیستمها به منظور دستیابی به این اطمینان که منابع انسانی سازمان قابلیت ها ، توانمندی ها و انگیزه های لازم را برای اینکه به طور موثر و مفید کار کنند دارا هستند ، مورد تاکید قرار می گیرد. در این نقش مدیر منابع انسانی در پشت میزی که استراتژی های کسب و کار به بحث گذاشته می شود ، صاحب یک صندلی است و تصویری از وضعیت کارکنان را در این قبیل جلسات ارایه می کند.
مدیریت منابع انسانی باید به گونه ای طراحی شود که بتواند به عنوان همکار استراتژیک ، هم در تدوین استراتژی ها و هم در اجرا و استقرار آن مشارکت فعال داشته باشد.تخصص های مدیریت منابع انسانی ، در جذب ، نگهداری ، توسعه ، بکارگماری ، انگیزش و سازمان دهی سرمایه های انسانی برای هر دو نقش بسیار ضروری و پر اهمیت است. چنین تصویری از نقش مدیر منابع انسانی الزاما ایجاب می کند که او خود دانش مدار باشد،کسب و کار و الزامات آن را خوب بشناسد و مهارت های طراحی شغل و سازمان را دارا باشد ، و بدین گونه است که او می تواند پتانسیل های مورد نیاز سازمان را تامین کند و همپای فراهم آمدن فرصت های جدید ، در تغییرات سازمانی بکوشد.
مدیر منابع انسانی با در اختیار قرار دادن اطلاعات و دانش مرتبط با سرمایه های انسانی به مدیران ارشد به آنها این فرصت را می دهد تا با دید بازتر و وسیعتری دریابند که آیا استراتژهایی که تدوین می کنند ، قابل اجرا هستند یا خیر.
در پایان ذکر این نکته ضروریست که بسیاری از استراتژی ها در مرحله اجرا با شکست مواجه شده اند ، نه در مرحله ی طراحی مفهومی ؛ و منابع انسانی است که اجرای استراتژی ها را محقق می سازد.

سد مسعود همایونفر
رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد